تبلیغات
مسلمان حنیف - صلاة ( نماز) بر اساس قرآن 1

مسلمان حنیف

*إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ***وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ *

 

صلاة ( نماز) بر اساس قرآن 1

 

نوشته شده توسط:مسلم حنیف

بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ  ﴿الفاتحة، 1﴾
به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی.
صلاة ( نماز) بر اساس قرآن
وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاٰةِ وَ اِصْطَبِرْ عَلَیْهٰا لاٰ نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ اَلْعٰاقِبَةُ لِلتَّقْوىٰ  ﴿طه‏، 132﴾
و خانواده ات را به نماز فرمان بده و خود نیز بر آن شکیبایی ورز؛ از تو رزقی نمی  طلبیم، ما به تو روزی می  دهیم و عاقبت نیک برای پرهیزکاری است.
این صلاة چیست و چگونه باید اجرا شود؟
اگر فقط این فعلی است که مسلمانان در پنج نوبت اجرا می کنند که با آیه زیر جور در نمی آید!؟
اَلَّذِینَ هُمْ عَلىٰ صَلاٰتِهِمْ دٰائِمُونَ  ﴿المعارج‏، 23﴾
آنان که همواره بر نمازشان مداوم و پایدارند،
و اگر خاص مسلمانان است و دست آورد محمد ابن عبد الله سلام الله علیه است که با آیات زیر منطبق نمی شود!؟
وَ إِذْ أَخَذْنٰا مِیثٰاقَ بَنِی إِسْرٰائِیلَ لاٰ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اَللّٰهَ وَ بِالْوٰالِدَیْنِ إِحْسٰاناً وَ ذِی اَلْقُرْبىٰ وَ اَلْیَتٰامىٰ وَ اَلْمَسٰاكِینِ وَ قُولُوا لِلنّٰاسِ حُسْناً وَ أَقِیمُوا اَلصَّلاٰةَ وَ آتُوا اَلزَّكٰاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاّٰ قَلِیلاً مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ  ﴿البقرة، 83﴾
و [یاد کنید] زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید، و با مردم با خوش زبانی سخن گویید، و نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید، سپس همه شما جز اندکی [از پیمان خدا] روی گردانیدید؛ و شما [به طور عادت] روی گردان هستید.
فَنٰادَتْهُ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ هُوَ قٰائِمٌ یُصَلِّی فِی اَلْمِحْرٰابِ أَنَّ اَللّٰهَ یُبَشِّرُكَ بِیَحْیىٰ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ وَ سَیِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِیًّا مِنَ اَلصّٰالِحِینَ  ﴿آل‏عمران‏، 39﴾
پس فرشتگان، او را در حالی که در محراب عبادت به نماز ایستاده بود، ندا دادند که خدا تو را به یحیی بشارت می  دهد که تصدیق کننده کلمه ای از سوی خدا [یعنی مسیح] است و سرور و پیشوا، و [از روی زهد و حیا] نگاهدار خود از مُشتهیات نفسانی، و پیامبری از شایستگان است.
آیا رکوع و سجود نماز همین است که هست؟
یٰا مَرْیَمُ اُقْنُتِی لِرَبِّكِ وَ اُسْجُدِی وَ اِرْكَعِی مَعَ اَلرّٰاكِعِینَ  ﴿آل‏عمران‏، 43﴾
ای مریم! فروتنانه برای پروردگارت به طاعت برخیز و سجده به جای آور و با رکوع کنندگان رکوع کن.
چرا خداوندی که می فرماید شرح و تفصیل و بیان هر چیزی در قرآن وجود دارد و در مورد مسائل دنیوی مانند مال و بیع و ارث اینقدر وارد جزئیات شده است علی الظاهر در مورد مهمترین عملی که صدها آیه قرآن به آن تاکید موکد کرده است یعنی نماز وارد جزئیاتش نشده است؟!
اگر لازم بوده که به منبع غیر از قرآن مراجعه شود ، پس چرا فرموده که شرح و تفصیل و بیان هر چیزی در تورات و قرآن وجود دارد؟!! (154 انعام- 168 اعراف- 37 یونس- 11 یوسف- 12 اسراء- و مخصوصا 82 نحل)
پس علت اینهمه اختلاف ادیان توحیدی یهود و نصارا  و مسلمان در چیست؟ 
 نماز کدام دو فرقه از مسلمانان مانند هم است؟
و اگر باید  دائم الصلاة بود پس این آیات چیست؟!!!
وَ إِذٰا ضَرَبْتُمْ فِی اَلْأَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْكُمْ جُنٰاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ اَلصَّلاٰةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ یَفْتِنَكُمُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا إِنَّ اَلْكٰافِرِینَ كٰانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِیناً  ﴿النساء، 101﴾
و هنگامی که در روی زمین سفر می  کنید، اگر بترسید که کافران به شما آسیب و آزار رسانند، بر شما گناهی نیست که از نمازها [یِ چهار رکعتی خود، دو رکعت] بکاهید؛ زیرا کافران همواره برای شما دشمنی آشکارند.
وَ إِذٰا كُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ اَلصَّلاٰةَ فَلْتَقُمْ طٰائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذٰا سَجَدُوا فَلْیَكُونُوا مِنْ وَرٰائِكُمْ وَ لْتَأْتِ طٰائِفَةٌ أُخْرىٰ لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْكُمْ مَیْلَةً وٰاحِدَةً وَ لاٰ جُنٰاحَ عَلَیْكُمْ إِنْ كٰانَ بِكُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضىٰ أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَ خُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ أَعَدَّ لِلْكٰافِرِینَ عَذٰاباً مُهِیناً  ﴿النساء، 102﴾
و هنگامی که در [عرصه نبرد و خطر] میان آنان باشی، و برای آنان [به جماعت] اقامه نماز کنی، پس باید گروهی از رزمندگان در حالی که لازم است سلاحشان را برگیرند، همراهت به نماز ایستند، و چون سجده کردند [و رکعت دوم را بدون اتصال به جماعت به پایان بردند] باید [برای حفاظت از شما] پشت سرتان قرار گیرند. و آن گروه دیگر که [به خاطر مشغول بودن به حفاظت] نماز نخوانده اند بیایند و با تو نماز گزارند. و آنان باید [در حال نماز] از هوشیاری و احتیاط [نسبت به دشمن] غافل نباشند، و سلاحشان را با خود برگیرند؛ چون کافران دوست دارند شما از سلاح ها و ساز و برگ جنگی خود غفلت ورزید، تا یک باره به شما هجوم کنند. و اگر از باران در زحمت و مشقت هستید، یا بیمارید، بر شما گناهی نیست که سلاحتان بر زمین گذارید، ولی باید هوشیاری و احتیاط خود را حفظ کنید؛ یقیناً خدا برای کافران عذاب خوارکننده ای آماده کرده است.
فَإِذٰا قَضَیْتُمُ اَلصَّلاٰةَ فَاذْكُرُوا اَللّٰهَ قِیٰاماً وَ قُعُوداً وَ عَلىٰ جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اِطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِیمُوا اَلصَّلاٰةَ إِنَّ اَلصَّلاٰةَ كٰانَتْ عَلَى اَلْمُؤْمِنِینَ كِتٰاباً مَوْقُوتاً  ﴿النساء، 103﴾
پس هنگامی که نماز را [در میدان جنگ] به پایان بردید، خدا را در حال ایستاده و نشسته و خوابیده یاد کنید. و همین که [از فتنه و آشوب دشمن] مطمئن شدید، نماز را [به صورت معمولش] اقامه کنید. مسلماً نماز همواره در اوقاتی مشخص و معین وظیفه ای مقرّر و لازم بر مؤمنان است.
و اما جواب :
صلاة از ماده وصل است یعنی اتصال با خالقی که ما را خلق کرده و رها نکرده است.
أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّمٰا خَلَقْنٰاكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَیْنٰا لاٰ تُرْجَعُونَ  ﴿المؤمنون‏، 115﴾
آیا پنداشته اید که شما را بیهوده و عبث آفریدیم، و اینکه به سوی ما بازگردانده نمی  شوید؟
یکی از هداف نماز (اتصال) این است 
اُتْلُ مٰا أُوحِیَ إِلَیْكَ مِنَ اَلْكِتٰابِ وَ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ إِنَّ اَلصَّلاٰةَ تَنْهىٰ عَنِ اَلْفَحْشٰاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اَللّٰهِ أَكْبَرُ وَ اَللّٰهُ یَعْلَمُ مٰا تَصْنَعُونَ  ﴿العنكبوت‏، 45﴾
آنچه را از این کتاب به تو وحی شده است، بخوان و نماز را برپا دار، یقیناً نماز از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می  دارد؛ و همانا ذکر خدا بزرگ تر است، و خدا آنچه را انجام می  دهید، می  داند.
آیا    تَنْهىٰ عَنِ اَلْفَحْشٰاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ  در نمازگزارانی که می شناسیم محقق شده است؟!!!؟
پس نماز باید اهداف بیان شده در قرآن را متحقق نماید و الا به هر شکلی که اجرا شود ولی اهدافش محقق نشود ارزشی ندارد و نیز :
فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ  ﴿الماعون‏، 4﴾
پس وای بر نمازگزاران
اَلَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ  ﴿الماعون‏، 5﴾
که از نمازشان غافل و نسبت به آن سهل انگارند.
اَلَّذِینَ هُمْ یُرٰاؤُنَ  ﴿الماعون‏، 6﴾
همانان که همواره ریا می  کنند
پس در محضر قرآن می نشینیم و آداب صلاة یعنی ارتباط و اتصال با خالق را می آموزیم.
اوقات نماز
کلمه ی موقوتا ( وقت دار) فقط یک بار در قرآن در سوره نساء آیه 103 آمده است و با توجه به دو آیه قبلش کاملا مشخص شده که برای آمادگی صلاة دائم عملی باید در اوقات خاصی از شبانه روز صورت گیرد که این اوقات در آیات زیر بیان شده است.
 وَ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ طَرَفَیِ اَلنَّهٰارِ وَ زُلَفاً مِنَ اَللَّیْلِ إِنَّ اَلْحَسَنٰاتِ یُذْهِبْنَ اَلسَّیِّئٰاتِ ذٰلِكَ ذِكْرىٰ لِلذّٰاكِرِینَ  ﴿هود، 114﴾
و نماز را در دو طرف روز و ساعات نخستین شب برپا دار، که یقیناً نیکی ها، بدی ها را از میان می  برند، این برای یادکنندگان تذکّر و یاد آوری است.
أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ لِدُلُوكِ اَلشَّمْسِ إِلىٰ غَسَقِ اَللَّیْلِ وَ قُرْآنَ اَلْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ اَلْفَجْرِ كٰانَ مَشْهُوداً  ﴿الإسراء، 78﴾
نماز را از ابتدای تمایل خورشید به جانب مغرب [که شروعِ ظهرِ شرعی است] تا نهایت تاریکی شب بر پا دار، و [نیز] نماز صبح را [اقامه کن] که نماز صبح مورد مشاهده [فرشتگان شب و فرشتگان روز] است.
و جالب اینکه  اقم الصلاة یعنی امر به اقامه نماز " پنج " بار  در قرآن وجود دارد که 2 بار آن در آیات فوق و 3 مورد 
إِنَّنِی أَنَا اَللّٰهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ لِذِكْرِی  ﴿طه‏، 14﴾
همانا! من خدایم که جز من معبودی نیست، پس مرا بپرست و نماز را برای یاد من برپا دار.
اُتْلُ مٰا أُوحِیَ إِلَیْكَ مِنَ اَلْكِتٰابِ وَ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ إِنَّ اَلصَّلاٰةَ تَنْهىٰ عَنِ اَلْفَحْشٰاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اَللّٰهِ أَكْبَرُ وَ اَللّٰهُ یَعْلَمُ مٰا تَصْنَعُونَ  ﴿العنكبوت‏، 45﴾
آنچه را از این کتاب به تو وحی شده است، بخوان و نماز را برپا دار، یقیناً نماز از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می  دارد؛ و همانا ذکر خدا بزرگ تر است، و خدا آنچه را انجام می  دهید، می  داند.
یٰا بُنَیَّ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اِنْهَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ اِصْبِرْ عَلىٰ مٰا أَصٰابَكَ إِنَّ ذٰلِكَ مِنْ عَزْمِ اَلْأُمُورِ  ﴿لقمان‏، 17﴾
پسرکم! نماز را برپا دار و مردم را به کار پسندیده وادار و از کار زشت بازدار و بر آنچه [از مشکلات و سختی ها] به تو می  رسد شکیبایی کن، که اینها از اموری است که ملازمت بر آن از واجبات است.
با توجه به آیات فوق و نگاه به عملکرد  و وجه مشترک ده ها فرقه ی مسلمان ،  بنده حقیر این زمان ها را برای اعلام اتصال و نشان دادن اشتیاق به تسلیم شدن در برابر واحد القهار و تذکر به شیاطین که مسیر من به سمت الله است و هرگز تسلیم شیطان نخواهم شد استنباط کردم و  ضروری می دانم. والله اعلم
لحظه ی فریضه نماز صبح(فجر) 80 دقیقه مانده به طلوع خورشید (یعنی طلوع فجر= ظاهر شدن اولین آثار خورشید در فضای تاریک)
حد اکثر زمان برای افرادی که عذر شرعی دارند  = طلوع خورشید
زمان قضای نماز صبح برای افرادی که به هر علت از طلوع فجر تا طلوع شمس موفق به ادای صلاة نشده باشند = لحظه ی ظهر به وقت محلی ( ساعت 12 به وقت محلی )

لحظه ی فریضه نماز ظهر ؛ لحظه ی تغییر مسیر ظاهری خورشید از حالت صعودی به نزولی (ظهر شرعی یا ساعت 12 به وقت محل)
حد اکثر زمان برای افرادی که عذر شرعی دارند  = گذشتن نصف زمان ظهر شرعی تا غروب آفتاب از ساعت 12 محلی
مثال : GPS   موبایل ظهر شرعی محلی را که بنده الان حضور دارم را ساعت 13:20 دقیقه در 2/2/1397 اعلام می کند و غروب خورشید را ساعت 19:28 
از تفاضل این دو عدد زمان ظهر تا مغرب 7ساعت و 8 دقیقه حاصل می شود که نصف آن میشود 3 ساعت و 34 دقیقه که با اضافه کردن این مدت به ظهر شرعی آخرین فرصت برای اقامه نماز ظهر در این محل از جمع 13:20+ 3ساعت و 34 دقیقه می شود پایان فرصت ادای نماز ظهر و لحظه ی فریضه نماز عصر یعنی ساعت 16:54
زمان قضای نماز ظهر برای افرادی که به هر علت در این فاصله نتوانستند نماز ظهر را ادا کنند تا غروب آفتاب است.

لحظه ی فریضه نماز عصر : گذشتن نصف زمان ظهر شرعی تا غروب آفتاب از ساعت 12 محلی ( به مثال بیان شده در نماز ظهر دقت کنید)
حد اکثر زمان برای افرادی که عذر شرعی دارند  = غروب آفتاب
زمان قضای نماز عصر برای افرادی که به هر علت در این فاصله نتوانستند نماز را ادا کنند = متاسفانه فرصتی برای جبران از دست دادن این سعادت وجود ندارد (آیات 32 تا 34 سوره مبارکه  ص )

لحظه ی فریضه نماز مغرب = غروب خورشید
حد اکثر زمان برای افرادی که عذر شرعی دارند  = 80دقیقه بعد از غروب خوشید ( محو آثار انوار خورشیدی = غسق الیل)
زمان قضای نماز مغرب برای افرادی که به هر علت در این فاصله نتوانستند نماز را ادا کنند = نیمه شب شرعی ( به نماز عشاء مراجعه کنید)

لحظه ی فریضه نماز عشاء =  80دقیقه بعد از غروب خوشید ( محو آثار انوار خورشیدی = غسق الیل)
حد اکثر زمان برای افرادی که عذر شرعی دارند  = نیمه شب شرعی( گذشتن نصف زمان غروب تا طلوع خورشید از لحظه ی غروب خورشید9
مثال : GPS لحظه غروب  را در این محل ساعت 19:28 و طلوع خورشید 7:12 است که تفاضلشان میشود 11ساعت و  44 دقیقه که نصفش می شود 5 ساعت و 52 دقیقه . و با اضافه کردن این زمان به لحظه ی غروب نیمه شب شرعی حاصل می شود که برای این محل ساعت 1:20 بامداد است.

زمان قضای نماز عشاء برای افرادی که به هر علت در این فاصله نتوانستند نماز را ادا کنند = لحظه ی طلوع فجر و ادای نماز صبح

حداقل اعمالی که باید برای اعلام آمادگی برای اتصال دائم با معبود برقرار کنیم
وضو ، غسل در صورت لزوم ، تیمم در صورت ضرورت ، ایستادن مقابل قبله ، تکبیرة الاحرام ، قیام ، رکوع ، سجود ، بیان شهادتین والسلام
وضو ، غسل و تیمم
فقط دو آیه از 6240 آیه قرآن به این سه موضوع پرداخته است!!!
یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا إِذٰا قُمْتُمْ إِلَى اَلصَّلاٰةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ إِلَى اَلْمَرٰافِقِ وَ اِمْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى اَلْكَعْبَیْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضىٰ أَوْ عَلىٰ سَفَرٍ أَوْ جٰاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ اَلْغٰائِطِ أَوْ لاٰمَسْتُمُ اَلنِّسٰاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مٰاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیداً طَیِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَیْدِیكُمْ مِنْهُ مٰا یُرِیدُ اَللّٰهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لٰكِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ  ﴿المائدة، 6﴾
ای اهل ایمان! هنگامی که به [قصدِ] نماز برخیزید، صورت و دست هایتان را تا آرنج بشویید و بخشی از سرتان و روی پاهایتان را تا برآمدگی پشت پا مسح کنید و اگر جُنُب بودید، غسل کنید و اگر بیمار هستید یا در سفر می  باشید یا یکی از شما از قضای حاجت [دستشویی] آمده، یا با زنان آمیزش کرده اید و آبی [برای وضو یا غسل] نیافتید، به خاکی پاک، تیمم کنید و از آن بخشی از صورت و دست هایتان را مسح نمایید. خدا نمی  خواهد [با احکامش] بر شما تنگی و مشقت قرار دهد، بلکه می  خواهد شما را [از آلودگی ها] پاک کند و نعمتش را بر شما تمام نماید، تا سپاس گزارید.
یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا لاٰ تَقْرَبُوا اَلصَّلاٰةَ وَ أَنْتُمْ سُكٰارىٰ حَتّٰى تَعْلَمُوا مٰا تَقُولُونَ وَ لاٰ جُنُباً إِلاّٰ عٰابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضىٰ أَوْ عَلىٰ سَفَرٍ أَوْ جٰاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ اَلْغٰائِطِ أَوْ لاٰمَسْتُمُ اَلنِّسٰاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مٰاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیداً طَیِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَیْدِیكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ عَفُوًّا غَفُوراً  ﴿النساء، 43﴾
ای اهل ایمان! در حالی که مستید به نماز نزدیک نشوید تا زمانی که [مستیِ شما برطرف شود و از روی هوشیاری] بدانید [که در حال نماز] چه می  گویید. و در حال جنابت هم به نماز نزدیک نشوید تا غسل کنید مگر در حال سفر [که آب نیابید، پس با تیمّم نماز بخوانید]. و اگر بیمارید، یا در سفرید، یا یکی از شما از قضای حاجت [دستشویی] آمده، یا با زنان آمیزش کرده اید و آبی [برای وضو یا غسل] نیافتید، به خاکی پاک، تیمم کنید و بخشی از صورت و دست هایتان را [با آن] مسح نمایید؛ یقیناً خدا همواره گذشت کننده و بسیار آمرزنده است. 
با توجه به  وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا اَلْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ  ﴿القمر،  22،32،40،17﴾
و یقیناً ما قرآن را برای پند گرفتن آسان کردیم، پس آیا پند گیرنده ای هست؟
و نیز یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا لاٰ تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیٰاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْهٰا حِینَ یُنَزَّلُ اَلْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اَللّٰهُ عَنْهٰا وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ  ﴿المائدة، 101﴾
ای اهل ایمان! از احکام و معارفی [که شریعت اسلام از بیان آنها خودداری می  کند و خدا هم به خاطر آسان گرفتن بر بندگانْ نهی و امری نسبت به آنها ندارد] مپرسید؛ که اگر برای شما آشکار شود، غمگینتان کند. و اگر هنگامی که قرآن نازل می  شود از آنها بپرسید، برای شما روشن می  شود. خدا از [اینکه شما را به] آن احکام و معارف [که باعث غم و اندوه شماست مُکلّف کند] گذشت کرد؛ و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است.
همه ی شرح وضو و غسل و تیمم در این دو آیه بیان شده و جای هیچگونه سوال دیگری هم نیست
بنده فقط در اینجا استنباط شخصی خودم می نویسم و دیگران باید درک خودشان را عمل نمایند
برای وضو صورت و دست ها را تا آرنج شستشو داده و دستی به سروگوشمان بکشیم و نگاهی به پاهایمان تا حد دو قوزک کنیم و بر اساس وضعیت پاها اقدام به مسح یا شستن نمائیم.
برای غسل : غسل معنای شستن می دهد و در آیه 6 مائده برای شستن دست و صورت آمده و در آیه 43 نساء برای جنب و دستشویی رفتن و لمس زنان  
اما کجا را بشوئیم؟  در مورد وضو دقیقا بیان شده که کجا را ، اما در موارد 3 گانه نه ! چرا؟  101 مائده دلیلش اومده
خب چه کنیم ؟ در مورد دستشویی رفتن کجا را شستشو می دهیم ؟ جاهایی که کثیف شده ؛ پس در موراد دیگر هم همینطور  یعنی جاهایی که آلوده شده است.
برای تیمم : در نبود آب یا وجود مرضی که وضو میسر نشود یا مسافری که امکان وضو گرفتن برایش میسر نباشد به جای  وضو و غسل تیمم می کنیم یعنی دستانمان را بر زمینی صعید و طیب (زمین پهن و فراخ و تمیز) زده و به بخشی از صورت و دست هایمان می کشیم.
مقابل قبله ایستادن 
قَدْ نَرىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِی اَلسَّمٰاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضٰاهٰا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرٰامِ وَ حَیْثُ مٰا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ اَلَّذِینَ أُوتُوا اَلْكِتٰابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ اَلْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اَللّٰهُ بِغٰافِلٍ عَمّٰا یَعْمَلُونَ  ﴿البقرة، 144﴾
ما گردانیدن رویت را در [جهت] آسمان [چون کسی که به انتظار مطلبی باشد] می  بینیم؛ پس یقیناً تو را به سوی قبله ای که آن را بپسندی برمی گردانیم؛ پس رویت را به سوی مسجد الحرام گردان؛ و [شما ای مسلمانان!] هر جا که باشید، روی خود را به سوی آن برگردانید. و مسلماً اهل کتاب می  دانند که این تغییر قبله [از بیت المقدس به کعبه] از سوی پروردگارشان [کاری] درست و حق است؛ [زیرا در تورات و انجیلشان خوانده اند که پیامبر اسلام به دو قبله نماز خواهد خواند] و خدا از آنچه [بر ضد پیامبر و مؤمنان] انجام می  دهند، بی خبر نیست.
که البته این فعل فقط در جهت وحدت رویه گروه هاست و تشخیص ندادن قبله برای فرد مشکلی ایجاد نمی کند چون:
وَ لِلّٰهِ اَلْمَشْرِقُ وَ اَلْمَغْرِبُ فَأَیْنَمٰا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ وٰاسِعٌ عَلِیمٌ  ﴿البقرة، 115﴾
مالکیّتِ مشرق و مغرب فقط ویژه خداست؛ پس به هر کجا رو کنید آنجا روی خداست. یقیناً خدا بسیار عطا کننده و داناست.
تکبیرة الاحرام :عملی است که شروع اتصال را اعلام می کند که شامل جملاتی است که بلند مرتبه بودن معبود را بیان می نماید.
قیام : ایستادن روی پاها در صورت امکان و معنای اقامه کردن و ایستادن پای حرف هایی است که طی اجرای عمل نماز می زنیم.
رکوع : خم شدن تا جایی که ممکن باشد به جهت القاء بنده بودن و خاضع بودن و خاشع بودن در برابر معبود به اعضاء و جوارح خود
سجود : سجده کردن در برابر معبود حقیقی و بیان اینکه من در مقابل خالقم هیچی نیستم و این مهم با قرار گرفتن بالاترین قسمت قائم بدن ( پیشانی ) بر زمین تداعی می گردد.
شهادتین : بیان مسیر حرکت به سمت الله و یکتا بودن معبود و اعتراف به اینکه انبیاء فقط رسولانی بوده اند که از طرف الله رساله ای را برای بشر آورده اند تا راحت تر از گمراهی و ضلالت و ظلمت به سمت نور و هدایت حرکت کند.
لَقَدْ مَنَّ اَللّٰهُ عَلَى اَلْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیٰاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ اَلْكِتٰابَ وَ اَلْحِكْمَةَ وَ إِنْ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ  ﴿آل‏عمران‏، 164﴾
یقیناً خدا بر مؤمنان منّت نهاد که در میان آنان رسولی از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنان می  خواند و [از آلودگی های فکری و روحی] پاکشان می  کند، و کتاب و حکمت به آنان می  آموزد، و به راستی که آنان پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.
سلام : اعلام پایان نماز با ارسال سلام بر کسانیکه ما را به لطف حق در مسیر اتصال با معبود یکتا قرار دادند.
حد اقل مقدار نماز برای وضعیت های عادی
ابتدا یک رکعت نماز 
 اللَّهُ اَلْكَبِیرُ اَلْمُتَعٰال
خداوند بزرگ و  بلند مرتبه است 
بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ  ﴿الفاتحة، 1﴾
به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی.
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِینَ  ﴿الفاتحة، 2﴾
همه ستایش ها، ویژه خدا، مالک و مربّی جهانیان است.
إِیّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِیّٰاكَ نَسْتَعِینُ  ﴿الفاتحة، 5﴾
[پروردگارا!] تنها تو را می  پرستیم وتنها از تو کمک می  خواهیم.
صِرٰاطَ اَلَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ اَلْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ اَلضّٰالِّینَ  ﴿الفاتحة، 7﴾
راه کسانی [چون پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان که به خاطر لیاقتشان] به آنان نعمتِ [ایمان، عمل شایسته و اخلاق حسنه] عطاکردی، هم آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراه اند.
 ادامه حمد ، یک آیه ، یک سوره یا هر چقدر از قرآن که با عشق تلاوت شود
حالت رکوع : خم شدن تا انجا که میسر است و قرائت سه بار تسبیح 
سُبْحٰانَ رَبِّی اَلْعَظِیمِ  وَ بِحَمْدِهِ 
منزه است پروردگار با عظمتم و مشغول  ستایش او هستم
حالت سجود: قرار دادن پیشانی بر زمین و قرائت سه بار 
سُبْحٰانَ رَبِّی اَلْأَعْلىٰ وَ بِحَمْدِهِ 
منزه است پروردگار بلند مرتبه ام و مشغول  ستایش او هستم
تکرار یک مرتبه دیگر عمل سجود 
صلاة صبح = 2 رکعت****صلاة ظهر=  4 رکعت****صلاة عصر = 4 رکعت**** صلاة مغرب=  3 رکعت **** صلاة عشاء = 4رکعت
شهادتین : که بعد از هر دو رکعت گفته می شود و طبیعتا پایان صلاة مغرب هم گفته می شود
اَشْهَدُ أَن لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ 
شهادت می دهم که نیست الهه ای جز خداوند یکتا که شریکی برای او نیست.
وَ اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدٌ عَبْدُهُ رَسُولُه
و شهادت می دهم به اینکه محمد بنده و فرستاده اوست.
سلام که در پایان هر صلاة فرستاده می شود.
وَ سَلاٰمٌ عَلَى اَلْمُرْسَلِینَ وَ اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِینَ  
و سلام بر پیامبران و همه ستایش ها ویژه خداست که پروردگار جهانیان است.



فهیمه
یکشنبه 5 فروردین 1397 05:46 ب.ظ
بی مروّت ، اینقدر با موی خود بازی نکن
دکترم گفته برایم بی قراری خوب نیست
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صلاة ( نماز) بر اساس قرآن 1 یکشنبه 5 فروردین 1397
صلاة ( نماز) بر اساس قرآن 2 یکشنبه 5 فروردین 1397
صلاة ( نماز) بر اساس قرآن 3 یکشنبه 5 فروردین 1397
صلاة ( نماز) بر اساس قرآن 4 یکشنبه 5 فروردین 1397
صلاة ( نماز) بر اساس قرآن 5 یکشنبه 5 فروردین 1397
آیا شراب در زمان های قبل از بعثت محمد ص حلال بوده؟؟؟!!! یکشنبه 28 تیر 1394
مبلغ رسالت الهیتان باشید از جز الله حساب نبرید و فقط به الله توکل کنید. پنجشنبه 21 اسفند 1393
پیرو که هستی؟ از که تبعیت می کنی؟ سه شنبه 14 مرداد 1393
ذکر رحمن !چگونه؟ سه شنبه 16 اردیبهشت 1393
چه می پرستید؟ سه شنبه 16 اردیبهشت 1393
هیزم جهنم سه شنبه 16 اردیبهشت 1393
اگر مومن هستید؟ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ‌؟ جمعه 15 فروردین 1393
مسلمان ابراهیمی شوید !نه..............?? شنبه 24 اسفند 1392
آیا كافران پندارند كه می توانند بندگان مرا اولیاء خود قرار دهند ؟ سه شنبه 6 اسفند 1392
وجه الله ؟ یکشنبه 27 بهمن 1392
رب (پروردگار) فقط الله است. و ارباب گرفتن غیر از او = شرک جمعه 27 دی 1392
صابرین؟ جمعه 15 آذر 1392
چه می جوئید؟! سه شنبه 21 آبان 1392
شما چه دینی دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چهارشنبه 26 تیر 1392
قرآن مجید ساده ترین و کامل ترین و روشن ترین کتاب برای هدایت یکشنبه 23 تیر 1392
لیست آخرین پستها